Auto, Mobiliteit en Geluk

Binnen de Automotive draait het nog erg om de auto. Is dat wel logisch als je beseft dat het bestaansrecht van de auto slechts voortkomt uit de ingebakken mobiliteitsbehoefte van de mens? De mens blijkt gemiddeld 70 minuten per dag mobiel te willen zijn. Daarnaast heeft de mens de drang om binnen die 70 minuten een zo groot mogelijke afstand af te leggen. De invulling van de mobiliteitsdrang zorgt voor een vrijheidsgevoel. De hersenen maken geluksstofjes aan die volgens Japanse neurologen met zijn allen naar je Precunus gaan. Dit is de hersenkwab aan de achterkant van je hoofd. Iets om in je achterhoofd te houden, geluk.

De auto scoort natuurlijk reuze goed in het afleggen van de grootst mogelijke afstand binnen die 70 minuten. Daarnaast hangt er veel emotie rondom het bezit van een auto. Een uiting van je persoonlijkheid wordt zelfs wel eens beweerd.

En hoewel ik persoonlijk veel geluk haal uit het “freude am fahren”, is het teveel eer om de auto op het hoofdpodium te zetten. Gaat het in de kern niet gewoon om de mens en het ten alle tijden borgen van mobiliteit. Want immers mobiliteit leidt tot geluk en immobiliteit leidt tot het tegenovergestelde. Vraag maar eens aan iemand die met pech langs de weg heeft gestaan of zijn of haar auto een paar dagen kwijt is geweest zonder vervangend vervoer….. Neem de klant en het borgen van de mobiliteit voor de aardigheid eens als invalshoek. Kijk met die “bril” eens naar wat we “normaal” vinden binnen de automotive.

U krijgt pechhulp na een onderhoudsbeurt. Hoezo, krijg ik pech na een onderhoudsbeurt? Wij onderhouden uw auto volgens fabrieksspecificaties. Fijn, betekent dat voor mij dat mijn auto het altijd doet of is dit goed voor de fabrikant? Zomaar een paar voorbeelden die vanuit de invalshoek Mens en Mobiliteit reden zijn om ons eens achter de oren te krabbelen. En bedenk, een stukje verderop achter die oren zit immers het geluk.

Een gelukkige dag gewenst,

Arjen Harkema