En de vonk sloeg over

Facebook liet me deze foto zien van 2013, precies op het moment dat de definitieve subsidie op de aanschaf van elektrische auto’s een feit is. En op zich is het een aardige foto die laat zien dat je met een Chevrolet Volt heel zuinig kan rijden. Maar het verhaal er achter is misschien nog wel veel interessanter. Dit was voor mij namelijk het moment dat ik echt overtuigd raakte van elektrisch rijden.

3 jaar eerder, in 2010, had ik al het genoegen om in het geheim in een parkeergarage in Zwitserland de eerste meters te mogen rijden in een conceptmodel Chevrolet Volt. Toen al erg onder de indruk van de acceleratie, het comfort en de futuristische styling. Maar toch won het petrolhead stemmetje in mijn hoofd. Zo’n elektrisch strijkijzer kon toch nooit winnen van een heerlijke 6 pitter met achterwielaandrijving. Ik was duidelijk nog in ontkenning.

De Chevrolet Volt en het Europese zusje de Opel Ampera werden in Nederland een groot succes. Natuurlijk had de gunstige bijtelling hier alles mee te maken. En toch werd vrijwel iedereen die er in ging rijden betoverd door dit wonder der techniek. Hoe kan dat toch…

Niet dat de stoelen zo fantastisch zaten of het navigatiesysteem zo fijn werkte. Of dat de kofferruimte zo riant was en dat je met z’n drietjes achterin paste. Dat was allemaal niet aan de orde en toch raakte deze auto je in je hart als je er een tijdje mee reed. Hij was namelijk volledig elektrisch. En elektrisch rijden maakt je de koning van de stoplichtsprint en is daarnaast een zeer comfortabele en stille manier van voortbewegen. En om die stilte te doorbreken hadden de Amerikaanse ingenieurs een Bose audio installatie ingebouwd die zo goed klonk en zo hard kon dat je trommelvliezen elkaar in het midden van je hoofd raakten. En dit allemaal zonder bonje met de buren.

Bang zijn om met een lege tractiebatterij langs de weg te staan hoefde ook niet. Er was altijd nog het hulpmotortje met generator die de boel weer van elektriciteit voorzag. En als je dan ging rekenen dan bleek dat elektrisch rijden toch wel een slok op een borrel goedkoper was. Zelfs ik, doorgewinterde petrolhead die iedereen overtuigde dat het niet uitmaakt wat een auto aan benzine verbruikt, zolang je er maar van geniet. Zelfs ik was om en deed mijn stinkende best om zoveel mogelijke kilometers uit een batterijlading te halen.

Nu, 7 jaar later, breekt (volledig) elektrisch rijden bij het grote publiek door. De techniek ontwikkelt zich reuze snel en daardoor worden elektrische auto’s goedkoper. Een subsidie van € 4000 helpt ongetwijfeld ook en een hulpmotortje hoeft dankzij de grote hoeveelheid laadpalen in Nederland ook niet meer. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik had het geluk dat de marktintroductie van de elektrische auto zich voor mijn neus afspeelde. Daardoor heb ik de kennis de afgelopen 10 jaar geleidelijk opgedaan, voornamelijk door vragen van klanten en collega’s. Een of driefase laden, laadpassen, kWh, regeneratief remmen en factoren die het rijbereik vergroten kwamen als vanzelf voorbij. En begrijp me goed, een elektrische auto is veel eenvoudiger dan een benzine of diesel maar wel wezenlijk anders. Je krijgt met compleet andere vraagstukken te maken waarop je als automotive professional voorbereid moet zijn.

Je weet niet wat je niet weet. En ik weet niet of Cruijff dit gezegd heeft of niet maar een ding weet ik wel. Ben je ook enthousiast over elektrisch rijden en wil je toekomstbestendig zijn en je kennis van elektrische voertuigen vergroten? Geef je kennis dan een boost en volg een goede training op het gebied van Elektrische voertuigen. Niet geheel toevallig ben ik aangesloten bij de EV academy en daar bieden we een prachtig online cursus pakket aan die je eventueel met de OOMT voucher kunt betalen. Wie weet mag ik dan mijn ervaring aan je overdragen. Want ervaring delen is kennis vermenigvuldigen! Wie weet stuurt facebook je dan ook over 7 jaar een een foto waarvan je denkt: Dat was het moment dat bij mij de vonk oversloeg......