Het geniep van het gemiddelde

De “cijfers” zijn best belangrijk in ons leven. Het wordt er op school al ingeramd met je rapport en bij een goede score ga je langs Opa en Oma om te verzilveren. Eenmaal aan het werk verandert dit niet want de scorecards, KPI rapporten en prestatieoverzichten vliegen om je oren. Je gaat dan niet meer naar Opa en Oma voor je beloning want een beetje bedrijf heeft een mooi beloningssysteem gekoppeld aan prestatie.

Cijfers, mits juist toegepast voegen echt iets toe. Bedenk alleen dat de metertjes in je auto met een reden kleiner zijn dan je voorruit. Neem gerust even de tijd om dit op je in te laten werken…… Een populair cijfer is het gemiddelde. Het geniep van gemiddeld noem ik dit. Stel je eens voor dat je met één bil in een pan kokend water zit en de andere op een blok ijs van minus 40 graden. Gemiddeld is het dan 30 graden, prima temperatuur en neem vooral plaats…

Hier moest ik aan denken toen ik een berekening aan het maken was voor een relatie die net een fikse garagerekening had gekregen. Hij vroeg zich na een rekening van rond de € 1600 af of hij niet beter naar een andere garage kon gaan. De auto was net een jaartje uit de garantie en nu al zo’n dikke rekening, dat belooft wat voor de toekomst en hij had niet zoveel vertrouwen meer in de auto en dealer. Dat was ongeveer de strekking van het verhaal

Op de rekening zelf stonden geen gekke dingen. De auto had in 4 jaar tijd dik 80.000 km gereden en dan zijn een grote beurt, banden en remmen technisch gezien niet gek. De eerdere rekeningen waren allemaal vrij schappelijk en de kilometerkostprijs voor reparatie, onderhoud en banden kwam daarmee rond de helft van wat de ANWB voorschrijft voor een dergelijke auto. Een keurig gemiddelde…..

Nu lagen er twee valkuilen voor mij op de loer. De eerste: het geniep van het gemiddelde en de tweede: realiseerde ik me voldoende dat de dikke rekening voor hem een billen/ijs/kokend water ervaring waren? Stel je voor dat ik me bij hem had gemeld met uitsluitend de boodschap dat zijn autokosten gemiddeld wel meevallen…..

Hoe dan wel? Ik besloot eerst nog eens goed te luisteren naar hoe hij die dure rekening heeft ervaren. Tijdens dat gesprek bleek dat hij nog een fikse financiële tegenslag had gehad en het thuis ook niet zo lekker liep met een puberende zoon. Die twee hadden iets met elkaar te maken. Het kwartje viel bij mij en gelukkig ging het voor de rest gemiddeld gezien wel goed met hem.

Ik heb het geniep van het gemiddelde met hem gedeeld. Zijn zoon is gemiddeld ook gewoon een fijne kerel. En zo is het ook met zijn auto. Daarnaast heb ik hem beloofd dat zodra de boel thuis weer op orde is, we samen gaan kijken welke auto het best bij hem past. Waarschijnlijk eentje met een onderhoudscontract met gemiddeld lage maandlasten….

Het geniep van het gemiddelde kan je namelijk ook heel goed commercieel toepassen. Een Onderhoudscontract neemt de billen/ijs/kokend water ervaring bij de klant weg en je raakt hem minder snel kwijt na een hoge rekening. Het geniep van het gemiddelde is zo gek nog niet….