HET PRAATJE POT

Volgens onderzoek van Dell bestaan 85% van de banen die er in 2030 zijn, nu nog niet. Dat is al over 11 jaar. Even denken: 11 jaar geleden luisterden we naar het album Back to Black van Amy Winehouse en won Barack Obama de presidentsverkiezingen in Amerika. Gevoelsmatig is dat nog niet zo gek lang geleden.

Ik zocht naar woorden om deze verandering te formuleren toen ik de volgende tekst las: We leven niet in een tijdperk van veranderingen, maar we gaan naar een verandering van tijdperk. Inpakken en strik erom, beter kan ik het niet omschrijven.

Verandering van tijdperk is een mooie reis waarbij de behendigheid waarmee we in staat zijn om verandering te signaleren en omarmen ons succes in de toekomst grotendeels zal bepalen. Want een verandering van tijdperk kan maar zo betekenen dat de zekerheden van vandaag morgen ter discussie staan. Had u bijvoorbeeld een paar jaar geleden verwacht dat we van het gas af moeten?

Jeetje, paniek in de tent! We zijn ondertussen vrij traditioneel theoretisch opgeleid en grondig op KPI realisatie gedrild. Initiatief, fouten maken en lange termijn denken is een beetje naar de achtergrond geraakt. We kunnen redelijk vanuit een stabiele basis veranderen, vanuit stilstand schieten noem ik dat. Maar veranderingen signaleren en nog omarmen ook, is wel even een ander koekje. En we hebben maar 11 jaar, weet u nog?

Aan de andere kant van de medaille is 11 jaar ruwweg 4000 dagen en als we iedere dag iets proberen dan komen we er wel. Iets met een olifant in kleine plakjes eten en liever een blauwtje lopen dan een groentje blijven. Zolang we ons maar weten los te maken van de kortste weg naar het resultaat en iets anders durven te proberen, te luisteren, het onbevangen kind in ons aanspreken en de creativiteit de vrije loop laten en vooral niet bang zijn om er een keertje naast te zitten.

De eerste stap in deze reis is meteen het ultieme gereedschap naar mijn mening. En dat is het  praatje pot! Praatje pot is een luchtige conversatie, mocht u niet op de hoogte zijn van deze uitdrukking. Met een praatje pot maak je even tijd voor iemand, je geeft en krijgt aandacht. En dat vinden de meeste mensen best lekker. Zeker als je probeert goed naar de ander te luisteren.  

Zo had ik laatst een praatje pot met een service adviseur van een autobedrijf. We hadden het over het lekkere weer en ze vertelde dat ze een elektrische fiets had. Een typisch praatje pot onderwerp. Terloops benoemde ze dat er ook best vaak gevraagd werd of er een elektrische fiets beschikbaar is als vervangend vervoer. Beter voor het milieu en gemakkelijker te parkeren, was dan het argument. Vervolgens ging het weer over het weer.

Eenmaal terug in de auto….. hield dit praatje pot mij bezig. De woorden “Beter voor het milieu en gemakkelijker te parkeren” bleven rondzingen in mijn hoofd. Maar dan praat je over een elektrische fiets als vervanger van de huurauto en niet alleen als vervanger van een normale trapfiets. Wat een tof idee. En als je die elektrische leenfiets vervolgens oplaadt met zonne-energie, reclame van het bedrijf erop en een pakkende slogan, dan heb je ook nog eens duurzame reclame voor je winkel. Helemaal als je klanten aanspoort foto’s te plaatsen op facebook/instagram en per like een bedrag aan een goed doel overmaakt.

Het kan maar zo eens lukken en dat allemaal dankzij een praatje pot.