Wedstrijdje ver-plassen of liever een grote blaas.

Als klein kereltje, student of militair in kennelijke staat, komt het wel eens voor dat je verzeilt raakt in een wedstrijdje ver-plassen. Een maatstaf of te bepalen wie het best is. Als we ouder worden blijft dit gedrag de kop opsteken. Gelukkig houden we hierbij onze broek gesloten en zoeken we andere wegen.

Pas hoorde ik iemand zeggen dat de wedloop om de snelst accelererende elektrische auto lijkt op een wedstrijdje ver-plassen. We zitten inmiddels al onder de 2 seconden van stilstand naar onze maximumsnelheid. Ik vraag me dan oprecht af waar ter wereld je bent beland dat het zinnig is om er zo snel weer weg te willen. Ok, schoonmoeder grappen in 3,2,1…

En toch is het juist dit competitieve gedrag wat maakt dat de technologische ontwikkeling van de elektrische auto zo enorm snel gaat. En als u de mening bent toegedaan dat deze supersnelle acceleratietijden bedoeld zijn om de aandacht af te leiden van wat minder sterke punten van een EV, be my guest.

Stel dat iemand 10 jaar geleden had beweerd dat in 2020 een op de 5 verkochte nieuwe auto’s een elektrische is en in 2021 de beurtwaarde van Tesla hoger is dan die van bijvoorbeeld Ford (met factor 18 op het moment van schrijven!). In het gunstigste geval hadden we hem als Wappie gescandeerd maar hoogstwaarschijnlijk met de armen op de rug op lange vakantie gestuurd met liefdevolle verzorging en een ruime hoeveelheid kalmerende tabletten.

En toch is dit de realiteit. De toekomst is elektrisch. Voor de een vloek en voor de ander een zegen. Maar hoe dan ook, we zullen aan het idee moeten wennen dat we straks allemaal niet meer hoeven te schakelen en in serene rust ons zonder directe uitstoot gaan voortbewegen. En dat alles voor een fractie van de prijs per kilometer dan wat we nu gewend zijn.

Ach, ooit hebben we onze paarden ingeruild voor auto’s. En zijn we daardoor minder van paarden gaan houden? En verwacht niet dat alle brandstofauto’s ineens uit het verkeersbeeld zullen verdwijnen. Tot 2030 kan je ze gewoon blijven kopen en het kan maar zo dat de leukste als laatsten achterblijven. Dus ga voor die Cabrio, terreinwagen, M, AMG, R, RS, ST of GTI maar doe hem niet meer weg, je zal me later dankbaar zijn. Brandstofauto’s als de paarden van de toekomst.

En nu elektrische auto’s inmiddels verder kunnen plassen dan hun brandstofbroers voor wat betreft acceleratietijden, de werkelijke wedstrijd zal de omvang van de blaas zijn. Het rijbereik op een volle accu is nog steeds een populair onderwerp op (online) familiefeestjes. En nu we aan de vooravond staan van accutechnologie waarmee elektrische auto’s een grotere blaas krijgen dan de benzinetanks van brandstofauto’s, is de winnaar ver-plassen definitief bekend.